Forsiden | PKNOPEDIA | Fan ART | Last ned | Linker | Forum | Om PKNO | Hjelp
Historien om Fantonald

Det hele begynnte i 1969 når Italia allerde hadde sett den store studentprotesten i 68. Elisa Penna (daværende ledende editor av det ukentlige "Topolino") hadde en ide av og signere en dyp vei i Disney universet; Gi Donald Duck en hemmelig identitet, som fra tid til annen konverterte han til en fryktløs helt som kjemper for rett og galt. Og så er da manuset til den første historien ferdig, den ble skrevet av manusforfatter Guido Martina. "Paperinik il diabolico vendicatore" (eller "Fantonald den diabloiske hevneren") som den historien het ble tegnet av Giovan Battista Carpi. Historien forteller hvordan donald fant i en delvis hel villa den beryktede gentlemann-tyven Fantomius's hemmelige dagbok og bruker den som et startpungt for og ta en hemmelig identitet, og med litt hjelp fra Petter Smart, den geniale oppfinneren, så får han all slags avanserte redskaper. Hans oppdrag var og ta hevn (som Fantonald) på Onkel Skrue og Fetter Anton og alle de andre som tyraniserde han daglig som Donald. Denne historien er bare den første av mange suksessfulle historier som skulle gjøre han til forsvareren av alt som er galt, og i den berømte byen har han nattskift der han patruljerer gatene for kriminalitet.

I Fantonald skikkelsen konverteres mange og forskjellige skikkelser: fra Zorro til supermann og kanskje mye mere om Batman, men fordi hans feige og late, normale persjon, transformeres han til en skikkelse nærmere Fantomet eller Arsenio Lupin (en berømt tyv). noter at Fantonald faktisk i sine tidligere eventyr (som Disney sikkert ville ha avvist nå på grunn av upolitisk rett) ikke er treg om og gjøre små tyverier og små illegale ting.

Den nye figuren som lever på lovens kant blir ikke likt noe særlig utenlands: Publiserings-huset Egmont (som eier rettighetene til og bruke italienske Disney historier i forskjellige europeiske land) Tar den bort fra hans første historie, som inneholder for publikum bare noen få sider episoder der Donald sparker en hund mens Fetter Anton tar hell fra den.

I de første 5 årne dukker Fantonald bare opp i det italienske bladet "Paperino" (som kan måles med dagens Donald Duck & Co) i 14 lange og komplekse eventyr som alle er skrevet av Guido Martina og tegnet (etter den første) av Romano Scarpa Massino De Vita og Giorgio Cavazzano. I den andre episoden så forvandler oppfinneren Petter Smart "313" om til et kjøretøy som er fullt av hemmelige redskaper og som kan fly. Så er det skapelsen av "Paperinika" som er den hemelige identiteten til Dolly.

Fantonlad blir mere "voksen" med historien "Uncle scrooge and the demon of the games". Det er fordi det er en ny manusforfatter (Massimo Marconi) og tegner (Guido Scala). Og fra da av så er Fantonald skildret gjennom mange manusforfattere: Dalmasso, Pezzin, Còncina, Damianovich, Pavesio, Bellomi, Amato, Cornacchione, Ferrari... Og så fram til 1978 så fortsatte den store duoen Guido Martina-Massimo De Vita å skrive og tegne mange fortellinger. Og fra januar 1979 så begynner Fantonald og titte frem i "Almanacco Topolino", som ofte var tegnet av Recreo Studio of the Catalan Francisco Bargadà. Brasilske manusforfattere likte superheltformen til dolly og de ble senere plasert sammen med Super Langbein, Den røde veps og "batduck" men det er en annen historie.

La oss hoppe fram til april 1993. I den måneden ga "Walt Disney Company Italia" ut en tegneserie for vår helt: "Paperinik e altri supereroi" (Fantonald og andre superhelter) den innholdt gammle historier av Fantonald og andre superhewlter som brazil hadde oppfunnet. Den hadde i begynnelsen bare gammle historier, men det ble fort laget nye fordi interressen viste seg og være stor. Hovedsakelig var det Fantonald historiene som var mest poppulære så de historiene tok over. "Paperinik" som det italienske bladet om fantonald het regjerte så sterkt at "Topolino Adventures" "dør ut" etter 20 utgaver, "Paper Fantasy" etter 35 og "Topo Mistery" etter 73... og da kommer "Paperinik" ut hver måned, etter og ha totalt utklassert de andre superheltene. Historiene var ibegynnelsen politisk korrekt, de mistet ikke bare den klassiske stilen som Guido Martina hadde, humoren tar over for ironien.

Fantonlad beviser seg og være svært vital, og en gruppe av unge under editorer, manusforfattere og tegnere gjør seg klare i 1996, for og la han prøve et nytt kvalitets hopp. Og det er i dette året (med ikke for mye reklame) det dukker opp et nummer av Fantonald bedre kjent som "Zero" Paperinik New Adventures. Der det står i en uvanlig format for det Italienske Disney, med en grafikk stil lik de amerikanske superhelt tegneserier ("Marvel" og "Image"), den nye tegneserien tar av med en "Skyldig redaktør" som rutinen (paolo Cavaglione) og med en lang liste av prosjekt instruktører (9 navn) tatt fra den mest nyeste generasjonen av Italienske Disney forfattere. Fulgt av andre "prøve nummre", allerede er "Zero" et mystisk nummer som begynner på et nytt eventyr som gradvis utvikler seg, med en alternativ flaks, i mange andre land så har aldri "Zero" sett dagens lys. I nasjoner kontrollert av Egmont (for Disney serier) så har serien begynnt med et nummer som var etter det italienske nummer "Zero/2" eller nummre før det. Det har blitt sagt at utenlandske Disney ledere har kritisert innholdet og grafikken av "Zero". Og det var trøbbel med de følgende episodene: Forsiden av "Zero/3" har blitt tegnet av en "spøkelses tegner": Paul Ackerman. Rykter (men veldig veldig autoriserte...) sier at Claudio Sicarrone og Stefano Intini, som er forfatterne av tegningene i Zero/2 og Zero/3, var spurt om og tegne om "nebbene" av Donald Duck fordi de var "feil" i følge "Disney's regler": Sciarrone var enig men Intini nektet og nektet også resultater av andre modifikasjoner, men tvinga oppfinnelsen av Paul Ackerman. Det er tydeligt at når man ser på tegningene i forslagene publisert i boken "PK-ONE", så kan du se mange "forslag" til nebbene...

Den nye serien har helt nye omgivelser for Fantonald, han har så og si forlatt sin gamle og fantastiske fammilie, Onkel Skrue og de tre nevøene gjør bare noen få framtredener mens Fetter Anton, Dolly Duck og de andre er nesten helt ignorert. Fantonald får ikke lengre utstyr fra Petter Smart, men av Glupus, en kunstig intelligens som elsker Sci-Fi filmer og krydrete innslag. Fantonald møter også nye venner og fiender (droider og romvesener) og lever i store eventyr (60-70 sider i stor format) som blant annet inneholder en farlig utenom -jordisk rase kallt Everonianere og våre kjedelige millitære utposter. Andeby selv er ikke lengre en stille lille byen som Barks og som ble tatt opp igjen av italienske manusforfattere, men er så utviklet til en hvileløs metropol, som blir herjet av skurker både dag og natt. Den nye formaten gir tillatelse til kraftfulle kamper mellom modige og skurker som noen ganger tillogmed gir "døds" krampen (til og finne ut at Everonianerne ikke dør men bare muterer seg tilbake til sporer). De tekniske filene som man finner i slutten av historiene gir leserne en innsikt i det detaljerte teknologiske livet om blant annet "Ducklair Tover" og Everonianske våpen. Historier som hører sammen som små knuter av rom-tid historien som sikkert overrasker manusforatterne selv. Og tenåringe lesere som sikker ville skamme seg av og enda lese det gammle "Topolino" hyller en ny serie som "passer for voksne", endelig...

Men er den nye versjonen av Fantonald egentlig mere "voksen" enn de suksessrike som Guido Martina, G. B. Carpi og Massimo De Vita? Er de heltemodige kampene mellom Everonianerne et skritt videre? Kanskje, uansett i den andre halvdelen av 2000 begynnte historien og ta en vending og i begynnelsen av det 3 milennium begynte vår maskerte helt med en så og si "ny" vei, som tillogmed kan sees i tittelen (PK2 istedet for PKNA) og nummereringen som starter igjen fra nr. 1 i januar 2001. Denne strategien ser ut til og ha liketstrekk i Japansk Manga med en fortelling som fortsetter lineært og med ikke noe hast mellom nummer til nummer. Og samtidig spiller det italienske Disney ut enda et kort av "vestlig manga" for de feminine leserne også ved og utgi det månetlige "Witch" i April 2001.

Uansett etter mer enn 30 år siden han ble skapt så er Fantonald, som en skapning, svært vital med to månedlige utgaver (i Italia) og men en god plass i mange Europeiske land. Fantonald har faktisk gjort en sky opptreden i statene, faktisk i noen episoder som var i 1999 i pocket-boken "Disney Adventures" så kom Donald Duck fram som "The Duck Avenger" som skulle redde verden fra de onde rom- vesnene, med et utsende nært Raptus Von Rupp bare som en liten bie .... en mild Fantonald som du kan se, som snart ble kostet vekk av den store krisen som var skyld i at alle Disney tegneseriene sluttet i USA.

Tilbake til Italia, vi må si at tre typer av Fantonalder eksisterer: Den orginale av Guido Martina, en "djevelsk" og hevnfull skikkelse som er totalt ukorrekt i følge Disney Italia's pedagogiske regler. Den senere av Cocina, Pezzin og noen andre som (på en god måte) har forrandret han (vet ikke hvordan eller når) til en maskert helt som beskytter Andeby. Og til slutt den som er i det moderne Andeby beskrevet i PKNA-PK2. Hver og en av dere kan velge hvem som er deres favoritt. Så langt som jeg vet så har historiene til Fantonald alt det utstyret en superhelt bør ha: Extransformer, Pi-Kar, morpho-sybiotisk readio-controller... Hvem vet! Jeg ville aldri tenke på og anskaffe meg et sett med springfjærstøvler når jeg har det utstyret!

Tekst: Marco "Marcobar" Barlotti
Til norsk: AlphonseCapone