Det hele begynnte i 1969 når Italia allerde hadde sett den store
studentprotesten i 68. Elisa Penna (daværende ledende editor av
det ukentlige "Topolino") hadde en ide av og signere en dyp vei
i Disney universet; Gi Donald Duck en hemmelig identitet, som fra
tid til annen konverterte han til en fryktløs helt som kjemper for
rett og galt. Og så er da manuset til den første historien ferdig,
den ble skrevet av manusforfatter Guido Martina. "Paperinik il
diabolico vendicatore" (eller "Fantonald den diabloiske hevneren")
som den historien het ble tegnet av Giovan Battista Carpi. Historien
forteller hvordan donald fant i en delvis hel villa den beryktede
gentlemann-tyven Fantomius's hemmelige dagbok og bruker den som et
startpungt for og ta en hemmelig identitet, og med litt hjelp fra
Petter Smart, den geniale oppfinneren, så får han all slags avanserte
redskaper. Hans oppdrag var og ta hevn (som Fantonald) på Onkel Skrue
og Fetter Anton og alle de andre som tyraniserde han daglig som
Donald. Denne historien er bare den første av mange suksessfulle
historier som skulle gjøre han til forsvareren av alt som er
galt, og i den berømte byen har han nattskift der han patruljerer
gatene for kriminalitet.
I Fantonald skikkelsen konverteres mange og forskjellige skikkelser:
fra Zorro til supermann og kanskje mye mere om Batman, men fordi hans
feige og late, normale persjon, transformeres han til en skikkelse
nærmere Fantomet eller Arsenio Lupin (en berømt tyv). noter at Fantonald
faktisk i sine tidligere eventyr (som Disney sikkert ville ha avvist nå
på grunn av upolitisk rett) ikke er treg om og gjøre små tyverier og
små illegale ting.
Den nye figuren som lever på lovens kant blir ikke likt noe
særlig utenlands: Publiserings-huset Egmont (som eier
rettighetene til og bruke italienske Disney historier i
forskjellige europeiske land) Tar den bort fra hans første historie,
som inneholder for publikum bare noen få sider episoder der
Donald sparker en hund mens Fetter Anton tar hell fra den.
I de første 5 årne dukker Fantonald bare opp i det italienske bladet
"Paperino" (som kan måles med dagens Donald Duck & Co) i 14
lange og komplekse eventyr som alle er skrevet av Guido Martina og
tegnet (etter den første) av Romano Scarpa Massino De Vita og Giorgio
Cavazzano. I den andre episoden så forvandler oppfinneren Petter Smart
"313" om til et kjøretøy som er fullt av hemmelige redskaper og som kan
fly. Så er det skapelsen av "Paperinika" som er den hemelige identiteten
til Dolly.
Fantonlad blir mere "voksen" med historien "Uncle scrooge and the demon
of the games". Det er fordi det er en ny manusforfatter (Massimo Marconi)
og tegner (Guido Scala). Og fra da av så er Fantonald skildret gjennom
mange manusforfattere: Dalmasso, Pezzin, Còncina, Damianovich, Pavesio,
Bellomi, Amato, Cornacchione, Ferrari... Og så fram til 1978 så fortsatte
den store duoen Guido Martina-Massimo De Vita å skrive og tegne mange
fortellinger. Og fra januar 1979 så begynner Fantonald og titte frem i
"Almanacco Topolino", som ofte var tegnet av Recreo Studio of the Catalan
Francisco Bargadà. Brasilske manusforfattere likte superheltformen til
dolly og de ble senere plasert sammen med Super Langbein, Den røde veps
og "batduck" men det er en annen historie.
La oss hoppe fram til april 1993. I den måneden ga "Walt Disney
Company Italia" ut en tegneserie for vår helt: "Paperinik e altri
supereroi" (Fantonald og andre superhelter) den innholdt gammle historier
av Fantonald og andre superhewlter som brazil hadde oppfunnet. Den hadde
i begynnelsen bare gammle historier, men det ble fort laget nye fordi
interressen viste seg og være stor. Hovedsakelig var det Fantonald
historiene
som var mest poppulære så de historiene tok over. "Paperinik" som det
italienske bladet om fantonald het regjerte så sterkt at "Topolino
Adventures" "dør ut" etter 20 utgaver, "Paper Fantasy" etter 35 og
"Topo Mistery" etter 73... og da kommer "Paperinik" ut hver måned, etter
og ha totalt utklassert de andre superheltene. Historiene var ibegynnelsen
politisk korrekt, de mistet ikke bare den klassiske stilen som Guido Martina
hadde, humoren tar over for ironien.
Fantonlad beviser seg og være svært vital, og en gruppe av unge
under editorer, manusforfattere og tegnere gjør seg klare i 1996,
for og la han prøve et nytt kvalitets hopp. Og det er i dette året
(med ikke for mye reklame) det dukker opp et nummer av Fantonald
bedre kjent som "Zero" Paperinik New Adventures. Der det står i en
uvanlig format for det Italienske Disney, med en grafikk stil lik
de amerikanske superhelt tegneserier ("Marvel" og "Image"), den nye
tegneserien tar av med en "Skyldig redaktør" som rutinen (paolo
Cavaglione) og med en lang liste av prosjekt instruktører (9 navn)
tatt fra den mest nyeste generasjonen av Italienske Disney forfattere.
Fulgt av andre "prøve nummre", allerede er "Zero" et mystisk nummer
som begynner på et nytt eventyr som gradvis utvikler seg, med en
alternativ flaks, i mange andre land så har aldri "Zero" sett dagens
lys. I nasjoner kontrollert av Egmont (for Disney serier) så har
serien begynnt med et nummer som var etter det italienske nummer
"Zero/2" eller nummre før det. Det har blitt sagt at utenlandske
Disney ledere har kritisert innholdet og grafikken av "Zero". Og det
var trøbbel med de følgende episodene: Forsiden av "Zero/3" har blitt
tegnet av en "spøkelses tegner": Paul Ackerman. Rykter (men veldig
veldig autoriserte...) sier at Claudio Sicarrone og Stefano Intini,
som er forfatterne av tegningene i Zero/2 og Zero/3, var spurt om og
tegne om "nebbene" av Donald Duck fordi de var "feil" i følge
"Disney's regler": Sciarrone var enig men Intini nektet og nektet også
resultater av andre modifikasjoner, men tvinga oppfinnelsen av Paul
Ackerman. Det er tydeligt at når man ser på tegningene i forslagene
publisert i boken "PK-ONE", så kan du se mange "forslag" til nebbene...
Den nye serien har helt nye omgivelser for Fantonald, han har så og
si forlatt sin gamle og fantastiske fammilie, Onkel Skrue og de tre
nevøene gjør bare noen få framtredener mens Fetter Anton, Dolly Duck
og de andre er nesten helt ignorert. Fantonald får ikke lengre utstyr
fra Petter Smart, men av Glupus, en kunstig intelligens som elsker
Sci-Fi filmer og krydrete innslag. Fantonald møter også nye venner
og fiender (droider og romvesener) og lever i store eventyr (60-70
sider i stor format) som blant annet inneholder en farlig utenom
-jordisk rase kallt Everonianere og våre kjedelige millitære utposter.
Andeby selv er ikke lengre en stille lille byen som Barks og som
ble tatt opp igjen av italienske manusforfattere, men er så utviklet
til en hvileløs metropol, som blir herjet av skurker både dag og natt.
Den nye formaten gir tillatelse til kraftfulle kamper mellom modige
og skurker som noen ganger tillogmed gir "døds" krampen (til og finne
ut at Everonianerne ikke dør men bare muterer seg tilbake til sporer).
De tekniske filene som man finner i slutten av historiene gir leserne
en innsikt i det detaljerte teknologiske livet om blant annet "Ducklair
Tover" og Everonianske våpen. Historier som hører sammen som små knuter
av rom-tid historien som sikkert overrasker manusforatterne selv. Og
tenåringe lesere som sikker ville skamme seg av og enda lese det gammle
"Topolino" hyller en ny serie som "passer for voksne", endelig...
Men er den nye versjonen av Fantonald egentlig mere "voksen" enn de
suksessrike som Guido Martina, G. B. Carpi og Massimo De Vita? Er de
heltemodige kampene mellom Everonianerne et skritt videre? Kanskje,
uansett i den andre halvdelen av 2000 begynnte historien og ta en vending
og i begynnelsen av det 3 milennium begynte vår maskerte helt med en så
og si "ny" vei, som tillogmed kan sees i tittelen (PK2 istedet for PKNA)
og nummereringen som starter igjen fra nr. 1 i januar 2001. Denne
strategien ser ut til og ha liketstrekk i Japansk Manga med en fortelling
som fortsetter lineært og med ikke noe hast mellom nummer til nummer. Og
samtidig spiller det italienske Disney ut enda et kort av "vestlig manga"
for de feminine leserne også ved og utgi det månetlige "Witch" i April
2001.
Uansett etter mere enn 30 år siden han ble skapt så er Fantonald,
som en skapning, svært vital med to månedlige utgaver (i Italia)
og men en god plass i mange Europeiske land. Fantonald har faktisk
gjort en sky opptreden i statene, faktisk i noen episoder som var
i 1999 i pocket-boken "Disney Adventures" så kom Donald Duck fram
som "The Duck Avenger" som skulle redde verden fra de onde rom-
vesnene, med et utsende nært Raptus Von Rupp bare som en liten bie
.... en mild Fantonald som du kan se, som snart ble kostet vekk av
den store krisen som var skyld i at alle Disney tegneseriene sluttet
i USA.
Tilbake til Italia, vi må si at tre typer av Fantonalder eksisterer:
Den orginale av Guido Martina, en "djevelsk" og hevnfull skikkelse
som er totalt ukorrekt i følge Disney Italia's pedagogiske regler.
den senere av Cocina, Pezzin og noen andre som (på en god måte) har
forrandret han (vet ikke hvordan eller når) til en maskert helt som
beskytter Andeby. Og til slutt den som er i det moderne Andeby
beskrevet i PKNA-PK2. Hver og en av dere kan velge hvem som er deres
favoritt. Så langt som jeg vet så har historiene til Fantonald alt det
utstyret en superhelt bør ha: Extransformer, Pi-Kar, morpho-sybiotisk
readio-controller... Hvem vet! Jeg ville aldri tenke på og anskaffe
meg et sett med springfjærstøvler når jeg har det utstyret!
Med tillatelse fre Pkers / Silverware
Tekst: Marco "Marcobar" Barlotti
Oversettelse: AlphonseCapone