Forside

Database

Artikler

Last ned

FD Team

Paolo Mottura

f. 26. juni 1968 - Italiensk tegner

Paolo ble født på slutten av sekstitallet i Pinerolo, i provinsen Torino. Fra en tidlig alder viste han seg å være ganske innadvendt, han elsker å holde seg bortgjemt og krusedull på et ark, mens hans jevnaldrende spiller fotball. I mellomtiden tegnet og skapte han sine første tegneseriefigurer. I disse årene deltok han også i sin første kunstkonkurranse med verket "Meditating Man with Tree", rangert nest sist.

I løpet av årene med videregående skole og påfølgende militærtjeneste fikk kunsten hans mer og mer takknemlighet fra sine jevnaldrende, og dette, kombinert med hans store kjærlighet til tegning, presset ham til å forfølge en karriere som profesjonell tegneserieskaper.

Begynnelsen

Muligheten til å bli med i Disney kom i 1989 da han møtte Giovan Battista Carpi, daværende leder av Disney Academy, som umiddelbart satte ham på prøve ved å be ham om å tegne sitt første brett, en stripe med Donald Duck på Topolino 1755.

Hans første fortelling, basert på et manus av Giorgio Pezzin, ble utgitt i Topolino i 1798, i mai 1990, med tittelen Onkel Skrue og mysteriet med Olympus. I løpet av det samme året ble ytterligere fem historier publisert[6], fra da av begynte hans karriere og frem til i dag har han samarbeidet uavbrutt med Walt Disney Italia og Panini Comics, utgiverne av Mikke Mus. I disse årene jobbet han også for andre Disney-magasiner som Minnie & Company og L'enconomia di Zio Scrooge laget i samarbeid med Il Sole 24 ore.

Sammen med Rodolfo Cimino skapte han historier som Onkel Skrue og de tunge dollarene (1993) og Onkel Skrue og fjellets øye (1995). Andre historier utgitt i løpet av 1990-tallet inkluderer Donald Duck and the Hammock of Happiness (1992); Brigitta og kjærlighetsutfordringen (1994); Mikke Mus og Satchmouse's Trumpet (1998); På feil side (1998) og Dragens skygge (1999).

PK Team og PKNA

Paolo Mottura var en del av den generasjonen kunstnere som på midten av nittitallet bidro til å revolusjonere Disney-tegneserier ved å gi liv til magasinet Paperinik New Adventures. Som han selv avslører, er han ikke klar over eksistensen av dette nye redaksjonelle prosjektet før han kjøper PKNA #0 Evroniani albumet på aviskiosker. Fascinert av det nye formatet og fargevalget på coveret, kontaktet Mottura umiddelbart Ezio Sisto, og spurte ham om å være en del av PK-teamet. Han ble tildelt albumet PKNA #2 SLUPUS, som han av tidsgrunner skapte sammen med sin kollega Corrado Mastantuono.

I de følgende årene ga han ut ytterligere fire album: PKNA #7 INVASJON, #17 STJERNESKUDD, #32 UNDERGRUNN og #40 ÅNDEDRAG,  samt miniseriene The Great Burton: The Valley og I Am Xadhoom.

På 2000-tallet samarbeidet Mottura også om illustrasjoner til Disney Adventure-serien med skjønnlitterære bøker.

Fransk periode

Siden 2003 har Mottura hatt muligheten til å konfrontere virkeligheten av fransk-belgiske tegneserier, som alltid har vært hans store lidenskap. Etter å ha møtt utgiveren av Humanoids på en messe, blir Mottura kontaktet igjen og tilbudt å samarbeide om en ny serie sammen med manusforfatter Christophe Bec. Sistnevnte skrev alle tre verkene tegnet av Mottura. Carême, den første, forteller om et sterkt vennskap mellom to menn som er litt i utkanten av samfunnet. På deres reise til Lanmermour (stedet der de dør) blir deres bånd styrket, men spøkelsene til deres ubevisste dukker ubønnhørlig opp. DEUS, den andre, er en historie satt i et  fantastisk og surrealistisk Venezia. Angelo, hovedpersonen må prøve å bringe sin elskede tilbake til livet takket være hjelp fra en alkymist i besittelse av potion av evig liv. Men dogen og spesielt paven konspirerer mot dem. Til slutt  er Redemption en historie på veien der hovedpersonen faller fra en ulykke til en annen. Det var takket være Carême at kunstneren vant Albert Uderzo-prisen i 2005.

Samtidig, i Italia, fortsatte han sitt arbeid med Disney, skapte flere historier for ukebladet Topolino og laget en siste utgave for Pikappa Saga PIKAPPA # Ropophobia basert på et manus av Bruno Enna. På begynnelsen av 2000-tallet var han mest kjent for den langvarige sagaen La storia vista da Topolino, skapt sammen med kollegene Giorgio Pezzin og Marco Palazzi.

Ti år

I 2010, sammen med Fabio Celoni, samarbeidet han om tegneserietilpasningen av videospillet Epic Mickey skrevet av amerikaneren Peter David og tegnet Duck Duck and Love in Oblivion på et manus av Giorgio Salati. I 2011, i anledning 150-årsjubileet for Italias samling, tegnet han historien Mikke Mus og gjenforente Italia på  tekstene til Marco Bosco. I 2012 bidro han også til DoubleDuck Saga ved å tegne historien med tittelen DoubleDuck - Codex Olympus og tok vare på tegningene til Topolino og returen til La Dolce Vita, en hyllest til Federico Fellini.

I juni 2013 tegnet han Moby Dick, en parodi på den berømte romanen med samme navn utgitt i 1851 av den amerikanske forfatteren Herman Melville. I 2014 ble historien Mikke Mus og Wonder Factory publisert i Topolino 3044,  en av få som komplett forfatter siden han tar seg av både tegningene og manuset. I 2015 spilte han hovedrollen i historien Dylan Top - Dawn of the Invading Mice, en  berømt parodi på en av de viktigste tegneserieheltene, og Mikke Mus og Langbein - On the Road, en annen berømt parodi, denne gangen av Jack Kerouacs roman On the Road.

Priser og utmerkelser

  • I 1998 mottok han Golden Mickey Mouse Award for beste Disney Story i 1997.
  • I 2005 vant han den franske Albert Uderzo-prisen for beste talent.
  • I 2009, 2013, 2016 og 2017 vant han TopoOscar for beste cover.
  • I 2010 vant han  TopoOscar for beste historie satt i endenes verden med eventyret Duck Duck and Love in Oblivion

Fantonald historier tegnet av Paolo

I-PKNA

  • Nr. 02-1997. SLUPUS (I samarbeid med mange)
  • Nr. 07-1997. INVASJON
  • Nr. 07-1998. STJERNESKUDD
  • Nr. 10-1999. UNDERGRUNN
  • Nr. 06-2000. ÅNDEDRAG

I-PK2

  • Nr. 12-2002. NULLPUNKTET
© 2000 Fantonald Team - Av fans for fans *_*