HAPPY BØRSDAY!

Det går an å oppfinne et hvilket som helst
produkt, alt fra batteidrevet blyantspisser til
vindmølle med innebygd CD-spiller (her er det
bare fantasien som setter grenser), og skaffe
seg et patent. Men tilhører du den store skaren
som er utstyrt med en heller begrenset fantasi,
kan du velge en vare som allerede er oppfunnet
(her er det bare markedet som setter grenser)
og danne et aksjeselskap. Dårlig forretningsans?
Glem det! Noter deg bare på børsen og overlat
resten til markedskreftene. De er sterke, og de
har det med å ta spennende kurser. Du behøver bare
å huske på en ting: Når berg-og-dal-banen er på
topp skal du skynde deg å selge alt, reise til et
ferieparadis i Stillehavet (eller kanskje i Sibir?)
og nyte fruktene. Lykken står den frekke bi. Ikke
tro på surmagede dommedagsprofeter (de tåler ikke
frukt!) som varsler børskrakk. (SkulIe det skje,
så kall meg en krakk!) Og husk: alt kan noteres
på børsen, selv en... ja selv en krakk.
Da gjenstår det bare å si: Vår så god sitt, og
velkommen til børs!

Dette var det jeg hadde og si. På gjensyn. 20.07.2000

TANKELØS ELLER TANKELESER En spørreundersøkelse avslørte at det hersker stor forvirring om hva ulike former for ekstrasensorisk persepsjon (ESP) egentlig er for noe. Noen av de spurte foreslo at telepati var en form for apati (handlings- lammelse) som rammer folk som ser for mye på TV (tele-apati). Andre trodde telekinese var navnet på den mest sette kinesiske TV-kanalen. Andre igjen trodde parapsykologi hadde noe med paraplyer a gjøre (paraplyfobi for eksempel). At ekstrasensorisk er et ord som blir brukt i forbindelse med streng sensur var enda en atbredt misoppfatning. Uansett hva folk tror eller ikke tror, det er mer mellom himmel og jord, og tankekraften er stor. Har du forresten hørt om ITC? Det står for Interspecies Telepathic Communication, eller, på godt norsk, telepatisk kommunikasjon mellom ulike arter, eller rett og slett dyretelepati. En ekspert på området greide å lese tankene til en muldvarp og levde seg så inn i dem at han fikk klaustrofobi. Tenk deg det, da! Nei, forresten, ikke gjør det. Pust heller dypt inn og... les! Dette var det jeg hadde og si. På gjensyn. 22.06.2000

TIDLØST Tiden er en illusjon, sies det. Men prøv å si det til læreren når du kommer for sent på skolen en morgen! Eller til sjefen på jobben. Kanskje både læreren og sjefen bare er innbilninger, de også? Kanskje selve innbiiningen er en innbilning? Det finnes forskjeiiige måter å finne det ut på. En fyr som ble regnet for å være veldig smart Iøste problemet ved å si: "Jeg tenker, derfor er jeg." Men ikke aIIe slår seg til ro med en tanke. Noen trenger mer konkrete, fysiske metoder. Et besøk hos tannlegen, for eksempel. Men tilbake til tidsforestillingen. Hvis tiden bare er noe vi jordboere har funnet på, burde jo hvem som helst greie å lage en tidsmaskin: Det er bare å sette sammen forskjellige deler fra kasserte elektriske apparater (spør ved nærmeste søppeifyiiing, og kanskje hos tanniegen) til det ligner et slags fartøy. Så kan vi invitere folk tli en reise i vårt hjemmelagde fartøy i en oppfunnet dimensjon. Og hvis noen sier "jeg har ikke tid" så er det kanskje en av de få som har skjønt poenget. Dette var det jeg hadde og si. På gjensyn. 29.05.2000

Lærling Jaså! Du har finnet frem til Ducklair Tower! Nå som du først er her skal jeg hjelpe deg i gang med ditt nye eventyr! Alle eventyr har en start. De har også en slutt, sånn er det bare! Nok med det, nå til saken. For å bli en eventyrer som Fantonald må det noen ting til, her er noen av dem: Først må du ha et hovedkvarter som ingen vet om, som Ducklair Tower. Du kan bruke alt fra garasje til grotter. Så må du ha en kostyme, noe med litt stil. Her er noen forslag: Supermann, Fantomet, Lynvingen, Super Mario, NEI IKKE Super Mario! der gikk jeg litt for langt. & så til slutt, Fantonald. Han med mest stil avdem alle. Ikke det at jeg skal skryte, det bare er sånn. Nå til utstyr. Her har du et stort mangfold å velge mellom, alt fra stokker til avangserte laser våpen. Når det gjeler utstyr, velg det som passer best til det eventyr du skal ut i. Ikke ta det sterkeste, hvis du ikke må. For mye, for lite, fører bare til problemer. Du må alltid ha hjernen på plass, det er en av de viktigste ting her i verden. Så til kjøretøy. Når det gjeler kjøretøy, må du velge noe som tar seg ut i det tids rommet du lever i. Du vil vel ikke trekke oppmerksomhet, vil du vel. Bare se på bilen til Fantonald. Bare ta frem kjøretøyet hvis det trengs! Nå til fartøy, der finner du en masse å velge mellom. Alt fra båter, fly & stjerneskip. Båter & ubåter er en viktig del av en eventyrer, som deg selv. Har du ikke noe av dette er det på tide at du skaffer deg det. Har du båt kommer du langt, men ikke langt nok. Du kommer jo ikke ned til havbunnen, som noen eventyrere må. Da for du skaffe deg en froske drakt, eller noe lignene. Med fly kan du komme langt, de er like viktig som bilen, får da kan du komme til andre land. Men du kommer ikke til stjernene, da trenger du et stjerneskip som du får i det 23. århundre. Skurkene, hva er vel et eventyr uten skurker. Ingen skurker ingen eventyr. Men det finnes skurker over alt, så det er ikke noe problem. Problemet er vilken skurk man skal jage. Det finnes to typer skurker, amatører & proffe. Det er de proffe tyvene vi er ute etter, for amatørene går som regel rett i politiets felle. Dette var det jeg hadde og si. På gjensyn. 22.05.2000


© Disney. Alle rettigheter forbeholdes.